|
Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010, 14:16
|
Se ubesvarte emner | Se aktive emner
Fiskeregler for Mjøsa, tid for diskusjon
| Forfatter |
Melding |
|
Team Helgøya
Juniortroller
|
15300 gram veier den største godkjente stangfisket ørret fra Mjøsa. Den er tatt like ved Nessundet og var hunderørret.
Det finnes også storørret i Svartelva og sikkert Vorma, men Hunderørreten er nok spredd over største delen
av fjorden.
Hunderørreten vil nok sammen med Svartelva ørret tjene på redusert garnfiske ja, men skal en få redusert mere av dette
må nok også sportsfiskere vise at vi vil gi avkall på noe. For det er antall fisker Strandeierforeningen tror vi tar med flere stenger
som er farlig, ikke antall sluker. Denne tankegangen kan endres, men det må da baglimit til og et oppsyn som faktisk kan kontrollere
at en ikke bryter disse reglene. På Vänern i høst hadde en besøk av Kustbevaktningen... Tror både Roger'n og jeg er veldig fornøyde med at
alle fiskene var over 60 og hadde klipt finne, samt at vi hadde antall lovlige stenger.
Skal selv innrømme jeg var skeptisk til trollingbåter første gang jeg så de med planer osv
Sist endret av Team Helgøya den 19 Jan 2008, 00:30, endret 1 gang
|
| 19 Jan 2008, 00:26 |
|
 |
|
TeamMayday
Seniortroller
Registrert: 06 Jan 2008, 11:38 Innlegg: 743 Bosted: 2080 eidsvoll
|
_________________ Hilsen
TeamMayday
Skitt fiske!
http://teammayday.blogspot.com/
|
| 19 Jan 2008, 00:27 |
|
 |
|
Roger`n
Velg din egen tittel
|
I denne fettfinnesammenheng burde det være noen interesser her for Reinsvoll settefisk som er nedlagt og ute for salg! Det må jo mye fettfinnefri fisk til for å opprette fiskbar mengde.
_________________ Mvh Roger`n Blogg: http://rogerns.blogspot.com/ Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
|
| 19 Jan 2008, 00:37 |
|
 |
|
tommyl
Juniortroller
|
Hei,
Vi ble som så mange andre bordet av kustbevakningen på Vänern forrige høst.
Jeg synes det er helt topp når oppsyn fungerer.
Han som førte båten gikk inn foran oss og gikk så av gassen da det vear EN fot igjen gikk
kontroløren ombord i vår båt og "jeepen" de kom i ga gass og lå så 30 fot foran til han var ferdig.
Slik burde det vært i Norge også....
Tommy
_________________ www.teamsars.com
|
| 19 Jan 2008, 00:44 |
|
 |
|
TeamScuirus
Styremedlem NTF
|
Roger`n skrev: I denne fettfinnesammenheng burde det være noen interesser her for Reinsvoll settefisk som er nedlagt og ute for salg! Det må jo mye fettfinnefri fisk til for å opprette fiskbar mengde.
Er vel en bedre strategi å satse på å spare de store med fettfinne samt å prøve å få gjort noe med vannføringa på regulert strekning i Lågen. Foretrekker å slippe å fiske i et Put & Take vann 
|
| 19 Jan 2008, 00:46 |
|
 |
|
Roger`n
Velg din egen tittel
|
Klart naturlig reproduksjon er det beste. Jeg misset poenget ditt og tenkte på å fiske som på vänern opp kun fettfinne.
Men Reinsvoll settefosk burde ha vært et samarbeidsprosjekt mellom de forskjellige fiskeforeningene rundt mjøsa, og brukes til reproduksjonsforemål??
_________________ Mvh Roger`n Blogg: http://rogerns.blogspot.com/ Hjemmeside: http://home.online.no/~mkje/index.cfm
|
| 19 Jan 2008, 00:56 |
|
 |
|
TeamScuirus
Styremedlem NTF
|
Kjenner ikke til anlegget på Reinsvoll jeg, det eneste jeg forbinder med det er at de har fått skylda for at ørekyta har kommet til Hardangervidda.
Opplandskraft har settefiskanlegg ved Hunderfossen for å produsere fisken de er pålagt å sette ut i Lågen. Men det er vel andre elver som trenger tilskudd også, Lillhammer Sportsfiskeforening har et klekkeri, men jeg er ikke sikker på hvilke stammer de har der for tiden.
|
| 19 Jan 2008, 01:09 |
|
 |
|
mass
Troller
|
TeamScuirus skrev: mass, hva tror du om forslaget mitt om å frede alle store med fettfinne? Ikke nødvendigvis nå, men på litt lenger sikt. Der jeg fisker mest bør alt med fettfinne fredes.
Ikke noe dumt forslag det Vidar...personlig er jeg med på den. Men da må ikke du stå å fiske dem opp i Lågen heller  Det blir feil hvis en skal frede den store villfisken i Mjøsa og samtidig ta dem ut i elva. Men å sette ut igjen villfisk er en god tanke. Jeg har prioritert det selv i flere år på Mjøsa. Prøver helst å ta med settefisk som sitter veldig godt...
Skulle en få til endring av konsesjonen i Hunderfossen,,,ville et større gyteareal kunne utnyttes,,,og da er det viktig at vi har STOR villfisk klar i Mjøsa for å fylle disse gytearealene...
Tror nok at jeg og du tenker ganske likt her....også fordi vi har en nærhet til Lågen. Og du er jo Lågen himself!!! 
|
| 19 Jan 2008, 08:37 |
|
 |
|
mass
Troller
|
Roger`n skrev: Klart naturlig reproduksjon er det beste. Jeg misset poenget ditt og tenkte på å fiske som på vänern opp kun fettfinne. Men Reinsvoll settefosk burde ha vært et samarbeidsprosjekt mellom de forskjellige fiskeforeningene rundt mjøsa, og brukes til reproduksjonsforemål??
Nei, jeg tror det er nok settefisk i Mjøsa,,, det er mer naturlig gyting av storfiskstammene vi må jobbe for!!! Ikke lage mer settefisk. Målet må være...mindre settefisk og mer villfisk!!! 
|
| 19 Jan 2008, 08:40 |
|
 |
|
mass
Troller
|
Ja.. nå er jeg ingen ekspert, men det er helt klart der er her flaskehalsen ligger. Hvis ikke vi klarer å få Hunderstammen til å vokse opp. både i antall og størrelse..så blir det ikke mange flere poundinger i Mjøsa.
Kraftverket i Hunderfossen er jo regulert igjennom konsesjon gitt den gang ingen snakket fiskens sak. Den første vinteren døde, (frøs inne), hauevis med storøøret i Hunderfossen. Dem kjørte råtten ørret med hjullaster våren etter sies det.
Flaskehalsene er:
-for lav minstevannføring gjennom vinteren på regulert strekning, (1,8 m3)
- for lav vannføring i gyteperioden på regulert strekning. Ved å øke vannføringen i en måned til 15 m3 vil gytearealet i Hunderfossen fordobles samtidig som yngelen vil klekke etterpå selv om en senker vannstanden igjen, (forskning viser dette). En annen gevinst ville bli at utgytt fisk ville vandre ut til Mjøsa igjen om høsten...og få ville dø der som følge av overvintring.
-fisketrappa i hunderfossen fungerer ikke på høy vannstand. Fisken finner ikke trappa. Fra gammelt av vandret fisken på østsida gjennom fossen, (stryket dengang), den søker altså fortsatt på østsida etter trappa.
-vinterstøingen, (også den ovenfor fossen) kommer pr idag alt for sent tilbake til mjøsa. Fisken går bare ned fossen ved slipp av overflatevann, og kraftselskapet har vært svært vrange her og drøyd og drøyd. Ved smidig lukemanøvrering og økt vannslipp, (lokkeflom for å lure dem ut), vil fisken vandre ut mye raskere.
-ved lav vannføring på høsten går ikke fisken opp den regulerte strekning, men trekkes mot vannmassene som kommer fra utløpstunellen ved Fåberg. Her må en kjøre lokkeflom over dammen for å få fisken på rett veg.
Dette var noe av det jeg kom på i farten.... er nok mer også, men disse faktorene er direkte bundet opp mot hvor mange poundinger vi får på kroken i Mjøsa. Merk dere det. Om det blir en million Brumunda fisker i fjorden...så blir det ikke kjukt med poundinger for det.
MFF jobber med å få igang en miljørevisjon av Hunderfossen kraftverk... dette er en lang og hard veg å gå, der NVE trolig vil sette på alle bremser. Men MFF representererrundt 4000 medlemmer nå..så vi er ganske tunge. Er usikker på hvor mye en skal skrive på et åpent? forum. Men både jeg, Birin, Cato P., og Viberg kan vel redgjøre på PM for den som vil vite detaljer.
Så det burde i vært fall ikke finnes tvil om at MFF er viktige og at det jobbes seriøst derfra... 
|
| 19 Jan 2008, 09:11 |
|
 |
|
Team Biri
Velg din egen tittel
|
For å svare for meg selv så har jeg aldri fått mere stor fisk enn jeg har di 2 siste åra. av di 96 jeg har fikk i fjor var det kun 9 under 1.5 kg.
på di 23 åra jeg har vært utpå Mjøsa har jeg ikke hørt om tilsvarende fangster som di siste 4 åra nå, pila har bare gått rett til himmels.
garnregler og fokus på miljøgifter har nok en stor innvirkning på det. Garnfiskere får ikke omsatt fisken og da er det heller ikke intersangt å ta den. Er jo ikke å se garn lenger oppi hos oss, og her var det mye før. Da får vi mere oppgang i elvene og dermed mere fisk ut i fjorden igjen.
Steder det blir fisket på har også forrandret seg mye, er ikke på langt nær så mange rundt Gjøvik lengre, di kommer enten oppover eller sørover.
Nordafor Mjøsbrua er det mere båt enn det har vært noen gang. Helt sør i fjorden er det blitt mange..
Vi har begynt å fiske der vi hører det blir tatt fisk, sjelden trollingfiskere truger mange dager på samme stedet hvis det ikke skjer noe. synes alle disse faktorene gjør at vi som sportsfiskere kan se ei lys framtid i møte på Mjøsa.
_________________ Hilsen Team Biri
Frode Hansen
Punningen er tatt, 7 kg neste
Sist endret av Team Biri den 19 Jan 2008, 11:21, endret 1 gang
|
| 19 Jan 2008, 09:34 |
|
 |
|
Roger`n
Velg din egen tittel
|
Helt klart den viktigste saken du never mass! Men å jobbe mot hunderfossen kraftstasjon er nok en vanskelig sak.
|
| 19 Jan 2008, 10:19 |
|
 |
|
mass
Troller
|
Roger`n skrev: Helt klart den viktigste saken du never mass! Men å jobbe mot hunderfossen kraftstasjon er nok en vanskelig sak.
Finnes en lov paragraf som åpner for miljørevisjon av kraftverk. Dette må kreves av private eller organisjoner og formålet skal være at det kommer allmenheten til gode...
MFF skulle kvalifisere til å bry seg med saken...
|
| 19 Jan 2008, 12:23 |
|
 |
|
Roger`n
Velg din egen tittel
|
Det skulle jeg tro
Litt den samme problemstillingen har Hunnselva hatt med forstyrrende vannføring, men det er det vært størst problemer med for jevn vannføring, slik at de rensende flommene har uteblitt og gyteplassene har slammet igjen, og reproduksjonen har blitt kritisk dårlig. Så der har villfisk blitt fanget og strøket for klekking. Tror dette er på bedringens vei da kraftverket kjører spyleflom vår og høst. Elva og forholdene har blitt grundig kartlagt først av eksternt team!
Det er ikke de samme problemstillingene med Hunderfossen som du beskriver, med det er samme tema! Jeg har funnet mye dokumetasjon av hunderfossens påvirkning på ørreten, så det er tydelig et fokus på dette! Og MFF er vel organet for å bringe dette videre!
Først og fremst er det vesentlig å frede gytende ørret??? Etter det jeg forstår er det fiske på oppgående ørret?
|
| 19 Jan 2008, 12:51 |
|
 |
|
TeamScuirus
Styremedlem NTF
|
mass skrev: Det blir feil hvis en skal frede den store villfisken i Mjøsa og samtidig ta dem ut i elva.
Forslaget mitt er å frede all villfisk over en viss størrelse i Mjøsa (65-70cm?), i Lågen Sone 1 skal all villfisk fredes.
|
| 19 Jan 2008, 14:21 |
|
 |
|
WiseMonkey
Troller
|
TeamScuirus skrev: mass skrev: Det blir feil hvis en skal frede den store villfisken i Mjøsa og samtidig ta dem ut i elva. Forslaget mitt er å frede all villfisk over en viss størrelse i Mjøsa (65-70cm?), i Lågen Sone 1 skal all villfisk fredes.
Etter å ha lest innleggene og sett fangst statistikken over i fjor, så må jeg si meg enig i det..TeamScuirus.
Men det må jo også gå ann å forhandle frem til bruk av 6 stenger per båt !
Sett vern heller på fisken og ikke antall stenger mener jeg, og villfisken kan gått få leve !
_________________ [color=#FF0000]http://teamwisemonkey.blogspot.com/[/color]
|
| 19 Jan 2008, 16:55 |
|
 |
|
Blydonkern
Seniortroller
|
Flytta den hit pga høy seriøs nivå på diskusjonen.
_________________ Trollingfiskeren Bloggen min
|
| 19 Jan 2008, 21:42 |
|
 |
|
kytefiskern
Global moderator
|
Roger`n skrev:
Helt klart den viktigste saken du never mass! Men å jobbe mot hunderfossen kraftstasjon er nok en vanskelig sak.
Selvsagt er det en vanskelig sak. Men noen må starte, og MFF begynner med å sende et brev, og sette i gang mølla, og med en meget dyktig Mass i front, tror jeg vi kan utrette noe...
_________________ A bad day of fishing, is bether than a good day at work:-)
www.trollingklubben.no
|
| 20 Jan 2008, 00:50 |
|
 |
|
Roger`n
Velg din egen tittel
|
Første og viktigste steget det!
|
| 20 Jan 2008, 00:54 |
|
 |
|
mass
Troller
|
kytefiskern skrev: Roger`n skrev: Helt klart den viktigste saken du never mass! Men å jobbe mot hunderfossen kraftstasjon er nok en vanskelig sak.
Selvsagt er det en vanskelig sak. Men noen må starte, og MFF begynner med å sende et brev, og sette i gang mølla, og med en meget dyktig Mass i front, tror jeg vi kan utrette noe...
Kan opplyse om at det trolig kan bli et program med nrk der vi får lagt fram saken angående konsesjonendring i Hunderfossen!!! Får vi til det tror jeg saken øker i tyngde!!!
|
| 01 Mai 2008, 13:50 |
|
 |
|
Roger`n
Velg din egen tittel
|
Vi får håpe på et større skyv i saken! Leste litt om KRISTIN VIBERG i avisa i dag! Det er viktig å få det opp i dagen slik at fler fatter interesse for saken!
|
| 01 Mai 2008, 18:49 |
|
 |
|
StigAtle
Juniortroller
|
 Re: Fiskeregler for Mjøsa, tid for diskusjon
I mangel på båt i dag, ble jeg sittende å lese denne tråden, og ser at det er en goood stund siden siste post.. og som fersking her inne må jeg bare får stille spørsmålet : Skjer det noe i denne saken?
_________________ Mvh
N.Ø.T.T - Matros Erix1 (Nordre Øyern Trolling Team)
|
| 17 Okt 2009, 11:31 |
|
 |
|
anordahl
Troller
|
Er det noen som har gjort seg noen tanker om konsekvenser med tanke på ny jernbane langs mjøsa? Det skal undervannsprenges en hel del, ettersom jeg har skjønt.
|
| 18 Okt 2009, 08:29 |
|
 |
|
Team Håven
Seniortroller
|
Jeg selv fisker mye i mjøsa på Hedmarksiden,og jeg kan nesen si av 10 fisker er det vel bare 1 som er klippt av di. Og har fiska i Mjøsa siden 89,og på di årene har det aldrig vert så mye ørret i Mjøsa som det er nå i dag.
_________________ Titt innom min BLOGG
|
| 18 Okt 2009, 09:42 |
|
 |
|
TeamScuirus
Styremedlem NTF
|
Ingen tvil om at det er mye ørret i Mjøsa for tiden, og totalt sett har nok ikke Mjøsørreten behov for noe mer beskyttelse enn det som er situasjonen i dag. Men desverre gjelder ikke dette Hunderørretten. Den er Hunderstammen som anleggene og mulighetene til å produsere de store som de fleste av oss drømmer om. Kombinasjonen av lav vannføring på regulert strekning, feilkonstruert fisketrapp og sopproblemene som har vært de siste 15 årene er selvsagt ikke bra. På plussiden kan vi føre opp en kraftig nedgang i garnfisket. Nå er det inegn grunn til å svartmale situasjonen helt for Hunderørreten helt, men bekymret bør vi være selv om over 500 fisk har gått trappa i år og den største var hele 12,9kg. Så det stod i avisa at dette var den største som hadde gått trappa på 20 år. jeg trodde faktisk at det var den største totalt. Når en ser på disse tallene er det viktig å ta med i vurderingen at elva i sommer har gått så stor at det har vært ekstra vann over demningen under mesteparten av sommeren, lenger enn noe annet år siden utbyggingen.
Så min oppfordring er; sett ut igjen de store med fettfinne (>70cm) og i nordenden bør vi som fisker der sette tilbake det meste med fettfinnen i behold uansett størrelse.
|
| 18 Okt 2009, 11:46 |
|
 |
|
Team Helgøya
Seniortroller
|
Grunnen til at det er MYE villfisk er at 95% av elvene og bekkene som renner ned i sjøen har nå fått tilbake en ørretstamme. Dette grunnet den store utsetningen av fisk i sjøen og at det er noe feilvandring av disse... Hvorfor tror man det er så bra fiske sør i fjorden hvor det nesten ikke finnes tilløpsbekker/elver... Tja... kan det ha noe med utsetting å gjøre mon tro... Fiskereglene er jo like for hele Mjøsa, og slik kan en vel på en måte si er rett, men... Furnesfjorden er et unntak, her er alt dregge og garnfiske forbudt i mnd september-april. Kanskje burde nordenden også omfattes av dette forbudet, dvs at det er det "frie" midt og sørparti som det er lov å fiske i på høsten? Eller burde august og septmber mnd fredes nord for Mjøsbrua? Det siste punktet er jeg helt klart for, det med lik fredning nord for mjøsbrua og furnesfjorden tror jeg ikke så mye på. I en normal sommer vil mange av de store foreta vandringen sin nordover i slutten av juli og de første dagene i august, dette kan bekreftes ved å spørre garnfiskere mellom Gjøvik og mjøsbrua, NÅR på året får de, de største fangstene av grov fisk? Svaret vil her være i de to første ukene av august. I Furnesfjorden er det ingen synlig "mur" som skiller lovlig og ulovlig fiske i f.eks oktober, det vil det være i nordenden ved at Mjøsbrua er noe alle ser, selv midt på natta. Når det kommer til det med villfisk over 70cm burde dette vært regelen for lenge siden, men skal denne ha en hensikt kan en ikke basere seg på værgudene. Det er opplandskraft som må øke minstevannføringen både høst og vinter, ellers har en økt konsentrasjon av stor vill fisk i elva liten hensikt... Det eneste en da oppnår er økte soppangrep og nye hunderfoss rekorder i overgraving under jernbanebrua f.eks. En "fredning" av all villfisk nord for Mjøsbrua er jeg også positiv til, da all fisk av arten ørret i Mjøsa kan nå en grense på 3kg, men det er hunder som kan bli virkelig stor, det er derfor viktig å sette inn tiltak som kan redde denne. Siden det ikke er veldig lett å se forskjell på to ørretstammer kan fredning av villfisk over 70cm for furnesfjorden og det frie midt og sørpartiet, samt all villfisk nord for Mjøsbrua være et tiltak. En annen ting når det gjelder regelendring bør være innføringen av en bag limit og en fri presentasjon, begrenset oppad til 10 sluker per båt. Det er for meg helt uforstålig hvorfor folk ikke klager på dette til fylkesmannen hvert eneste år og argumentere med bag limit. Devonsluker med 4 trebler ødelegger nok en del fisk, men devonsluken er historie på Mjøsa og derfor bør ikke denne forbys, det må være rom for andre en wobbler og lightweight sluk fiskere utti fjorden også. En ting må også være klart, at de regler som evt måtte tre i kraft i Mjøsa med tanke på hunderørreten OGSÅ skal gjelde i Lågen. Dvs fredning av villfisk, dette er ikke nødvendig i andre elver som Brumundda, Vikselva, Vorma, Lenaelva m.fl da det er Hunderørreten som stamme som er i faresonen og ikke de andre stammene. Skulle en dermed får en ørret på 74cm med finne i Brumundda kan denne beholdes uten dårlig samvittighet, da Brumunddaørreten overhode ikke er truet.
SNO har faktisk vært ute på bølgene blå også, på tide.
NB inntil en fettfinne regel kommer vil en evt 10kgs havne på veggen her hjemme
_________________ Mål 2010:
-å glede seg over å kunne fiske
Min Fiskeblogg
|
| 19 Okt 2009, 00:12 |
|
 |
|
TeamScuirus
Styremedlem NTF
|
Ingen grunn til å stanse fisket i nordenden på høsten, i løpet av november stopper det seg uansett selv pga isen. Det er nesten ingen som fisker i nord på denne tiden og de som prøver får knapt nok fisk, kan nok være en sammenheng her Skulle en ha gjort noe med fisketidene i nord, kunne det være å stenge fisket i fra midten av juli og ut august. Til gjengjeld kunne det vært tillatt og fiske der i september siden fisken da har gått på elva. Men egentlig en dårlig løsning fordi vi da vill ha fått alle dere i fra sør opp til oss  Er nok freding av fisk med fettfinne som er det mest effektive tiltaket. Lågen fiskeelv trodde de hadde innført en bag limit på 7 fisk i Lågen for hele sesongen i år, men det stod ingenting på fiskekortet og ikke fikk vi utlevert noe regelverk av kortselger. Har hørt at de til neste år vil telle med fisk som gjenutsettes i de 7. I år satte jeg ut igjen alle untatt en av fiskene jeg tok i elva, beholdt bare en 2 kilos som blødde fordi den hadde slukt devonen (med bare en treble). Tviler strerkt på at jeg vil gjøre det samme til neste år hvis fiskene skal telles med i kvota på 7. Sørg i hvertfall for å gi et insentiv til å gjenutsette fisk. Hvis gjenutsatt fisk skal telles med, la den telle som 1/2 eller 1/3 fisk.
|
| 19 Okt 2009, 00:47 |
|
 |
|
Hvem er i forumet |
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest |
|
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet
|
|