|
Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010, 13:49
|
Se ubesvarte emner | Se aktive emner
|
Side 1 av 1
|
[ 15 innlegg ] |
|
| Forfatter |
Melding |
|
hippoglossus
Juniortroller
|
 Valgets kvaler...
Jeg har pådratt meg et luksusproblem og sliter med å bestemme meg. Jeg driver her i Tromsø med saltvannstrolling/kveite, for tiden i Anytec 750 SP med 300hk verado. Veradoen har hatt noen "issues" ,bensinpumpe mm. Jeg har derfor fremskaffet et økonomisk likeverdig tilbud med innbytte i Rocad 706 SP med suzuki Df 90 x2. Jeg kjenner Rocad av omtale og bilder men har aldri kjørt noen. Rocaden er en bedre fiskeplattform, farten vil bli noen lavere, det jeg ikke vet er om jeg vil trives i båten kjøremessig, hva tilsier erfarigner med Rocad i ruksevær og bølger, slamrer det fælt el. er det en behagelig og sikker båt? Det er vel neppe noen som har kjørt både Anytec og Rocad på forumet men virker som mange har kjørt Rocad? What to do?
|
| 05 Feb 2010, 16:38 |
|
 |
|
Glenners
Juniortroller
|
 Re: Valgets kvaler...
Ta turen inn på http://baatplassen.no/i/index.php? så får du nok et sikkelig svar.
_________________ Fisken skal spises!
|
| 06 Feb 2010, 11:10 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
Registrert: 11 Sep 2007, 19:04 Innlegg: 1340 Bosted: Vestlandet, Hardanger
|
Fekk du noen info om Rocad 706? Isf hva for info? 
_________________ mvh Flodstrøm
|
| 01 Mar 2010, 01:02 |
|
 |
|
hippoglossus
Juniortroller
|
Fikk egentlig lite svar på dette, annet enn at jeg mailet litt med Per Jonasson. Han synes Rocaden er en stødig båt, marsjer omlag 27 knop med dobbel 90 hk, topp rundt 40 knop. Stødig og trygg, som å kjøre "stridsvagn" skjærer dog ikke bølger like bra som Anytecen. Han sier den gir mindre kjøreglede enn sin Buster magnum feks. Bruker en liter pr mil i 25 knop med denne motoriseringen, beskriver den som robust, godt bygget med lite skrammel. Kan heises etter pullerter fremme og bak under service..Skjold selv sier de har forsterket akterspeilet, forbedre selvlensingen, fellbar benk bak. Den trenger vistnok ikke trimflaps, går tørt så vindusvisker ikke trengs. Skroget er lettdrevet, men litt flat vinkel på 17 grader, dette er jeg betenkt over. Jeg har sett endel bilder der sjøspruten står over hele bildet rundt Rocad. Vel jeg er fortsatt i tenkeboksen. Nå er imidlertidig ny bensinpumpe på plass i veradoen. Jeg har ofte 50-80 nautiske transport under fiske og dette teller mye for meg tror jeg, i fart og til transport er det lite som matcher skroget til Anytec. Ekvipasjen jeg har nå er ikke dårlig og nokså økonomisk ifht farten. Jeg bruker omlag 35 liter/t i 32knop , noe mer over 50 knop.... Det er også andre fordeler med alu båt tror jeg.. Vi får se 
|
| 01 Mar 2010, 21:17 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
|
Finns nok ikke noe enkelt svar på dine funderinger. Da du skal ha fartsvidunder må nok dit valg bli en form av kompromi. Finns ingen, eller ytters få "trollingbåter" som marsjer i 40-50 kn. Rocaden (706) er kjørd fra Malmö til Røst på lofoten. Vittner om sjødyktig båt. Rocaden er meget velbygget. Allt er forsterket og man har av den grunnen unnviket poppnagler slik andre standardbåter er satt sammen med. Her har man valgt å bruke bolt og mutter i A4 til i stort sett allt. dette har medført at båten "slamrer" veldig lite. I Sverige sies det att skal du velge båt med prioritet 1 som sjødyktig, står valget mellom Beason og Rocad. Går du på USA-markedet finnes det litt fleire å velge mellom, hehehe. Jeg selv syns Rocaden er litt vel smal, kunne ha vert 10-15 cm breiere og dette hadde da økt sidestabiliteten ytterligere. I tillegg till økt komfor ombord, spesiellt på den WAC-modellen. Men, Rocad har fått mye skryt som ekstremt god trollingskuta. Lettdreven og sjødyktig. Den nevnte skrogvinkeln, 17° kompenseres i viss mån av skrogets konstruksjon/design slik at dette ikke er til noen nakkdel og gjør også båten stabilare, speciellt for sidevind i marshfart. Buster Magnum (en tidligare drømbåt for meg) er ju også en meget bra trollingbåt. Den kan også køres meget fort men krever da litt "power" bak på hekken Uansett, skal du velge Rocad må du først prøvekjøre den og det kan du gjøre i Kungshamn hos Skölds Plast AB. Dei hadde tidligere i vert fall en demo.båt der (706 trur jeg det var). BTW, glømte å si att det har kommet en ny Beason-modell. Kanske kan va vert å undersøke dette litt meir. Jeg har kontakt med Peter på Beason så jeg kan sjekke litt om du ikke gjør det selv da........ http://www.beason.se/Beason800bildsida.html
|
| 07 Mar 2010, 01:53 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
|
Her er et bilde på SalmonSeeker´s 25´ ? Beason med 2 x Suzuki. Den er specifisert til opp till 55 kn med 350hk motor. http://4.bp.blogspot.com/_-ttcFc7GO0k/S2cmt3XjQsI/AAAAAAAACzI/KaifECA4zkE/s1600-h/B%C3%A4sta+bild.jpgSteinar/Helgøya her på forummet har også en Beason 25´ med 200 hk Suzuki. Han kan fortelle masser om den båten. 
|
| 07 Mar 2010, 14:25 |
|
 |
|
hippoglossus
Juniortroller
|
Den 800 mod. til Beason ser VELDIG bra ut, vil trolig holde på norskekysten i massevis. Beason har renomerte fine skrog, eneste ankepunkt ser ut til å være at de bruker endel tre, finer? i sin innreding? Hvordan holder dette opp under lang tid? Om du har kontakter Med Beason hadde det vært veldig interessant med prisen på 800 skroget, motorer hekter vi på her oppi Tromsø  Helgøya sin Beason ser bra ut, hva må man gi for et nybygg av denne?
|
| 08 Mar 2010, 11:52 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
|
Jeg er enig med deg ang den 800-modell-designen, ser virkeleg lovende ut. Er ca 0,5m lengre en din Anytec 750 SP? Noe pris på den har jeg ikke hørt noe om. Hvor brei er din Anytec 750 SP? Trur den 800 modellen har samme bredde som dei andre Beason modellene, 2,58 m men har dog ikke sett noen data for denne båten Ev tre/finer som ligg i selve konstruksjonen så har jeg aldri hørt noe negativt om akkurat Beason men dog om mange andre båtmærker. Vedr treinlegg ellers (kunn Teak) så var det vanligare før men det har forsvunnit meir og meir. Tre er i.o.f. et meget hyggeligt materiale i blast (og Al) båter. Da det er et "dødt" materiale så demper det vekk en god del resonanser og "skrog-lyd" Teak er også et slikt materiale som sjelden råtner hvis det vedlikeholdes litt av og til. I tillegg bidrar dette treet til at saker og ting, type båter ikke ser så "plastige" ut, blir på en måte meir lunt og roligt med litt tre her og der Vedr priser så bør du sende en meil til Peter på Beason. Du kan da spørre om prisen på fleire modeller. Men, den 800, Wow! 
|
| 09 Mar 2010, 02:02 |
|
 |
|
Team Helgøya
Seniortroller
|
Hva 800'n koster vet jeg ikke, men komplett båt uten motor på 28FC ligger på 480,- svenske. 800'n er jo mindre samt mindre jobb så vil anta denne er rimeligere. Det er sikkert mulig å få litt avslag mot at du kjører stor beason banner på siden også, da nordnorge ABSOLUTT er et område Beason sine større båter ikke hadde gjort seg bort i. 4-5meter våg er ingen fare, men å trolle i det skal godt gjøres. Du har dansegulv til akterplass, du har sjøegenskaper i toppklasse, og den skjærer bølger som kniv i varmt smør. Rett og slett gjennomført SOLID båt
_________________ Mål 2010:
-å glede seg over å kunne fiske
Min Fiskeblogg
|
| 09 Mar 2010, 19:22 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
|
Helgøya, hvis du meiner 480T er kundeprisen så blir eksportprisen i NOK ca 319.000:- netto. Det er ikke umulig at den 800-modellen lander på motsvarende pris. Det kan den hvis den er laget i ny støypeform og har bedre finish en dei eldre båtene som lages i gamle støypeformer. Lurer på hva den 800 modellen veier? Det veit vell ikke ens Peter selv 
|
| 10 Mar 2010, 16:07 |
|
 |
|
Team Helgøya
Seniortroller
|
På de 319 må en påberope seg 25%mva så ren båt inn på avgiftsberget blir da ca 400NOK Vekta ja... den blir nok liggende rundt 14-1500 kg tenke je
_________________ Mål 2010:
-å glede seg over å kunne fiske
Min Fiskeblogg
|
| 10 Mar 2010, 19:44 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
|
Snakket med Peter på Beason i går m.a. om den 800 modellen. Han har svert lite data å komme med men antydet en pris på mellom 350 og 400T SEK. Hvis 400T SEK så blir nettoprisen på båten rundt NOK 265.600 i dagens kurs. Blir da kr 332.000 kundpris i Norge (eks frakt). Han antydet også en kalkulert vekt på rundt 2.300 kg, ferdig kjørklar båt (motor inkludert) . Låter i.o.f rimeligt eller hva sier du Helgøya. Veit dog ikke om denne vekta var kalkulert med en eller to påhengs.
|
| 11 Mar 2010, 21:18 |
|
 |
|
hippoglossus
Juniortroller
|
Valgets kvaler er nå over, beit i gresset og signet på Rocad`n . Dobbel Df90, Stålprop. T-tak, kapell, trolling plater , ferdige kontakter til cannon mag 20, vindusvisker, stangorgel, Humminbird 1157 til mine Mag 20, gjennomgående bronsesvinger. Det blei kostbar spas.. Orker ikke nevne prisen her, heldigvis var ikke Anytecen helt verdiløs...Gleder meg til forhåpentlig mange fine trollingtimer nå  Tror dette skal være en fin plattform, jeg skal alltids klare å leve med noe lavere fart. Håper den lever opp til forventingene om at dette er en robust båt, den er ihvertfall priset på en måte som skal inngi kvalitet.
|
| 26 Mar 2010, 15:38 |
|
 |
|
TeamBlega
Juniortroller
|
Gratulere med ny båt, og lykke til. Etter det jeg har lest tror jeg dette var et bra valg..
_________________ TeamBlega http://teamblega.blogspot.com/
|
| 26 Mar 2010, 16:50 |
|
 |
|
Flodstrøm
Global moderator
|
Grattis til at valgets kvaler nå endelig er over  og grattis til en toppbåt... Du må love å poste lit bilder her da du har fått den hjem og da du har blitt kjent med ho 
|
| 30 Mar 2010, 01:15 |
|
 |
|
|
Side 1 av 1
|
[ 15 innlegg ] |
|
Hvem er i forumet |
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest |
|
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet
|
|